Prima pagină > Proprietate intelectuala > Marca tridimensionala

Marca tridimensionala

Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unor persoane fizice sau juridice. Pot sa constituie marci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.

Necesitatea marcii este impusa de o economie de piata caracterizata printr-o multitudine de produse si servicii, concurenta fiind elementul care determina producatorii sa-si personalizeze propriile oferte, astfel incat sa convinga consumatorii sa le aleaga produsele. Rolul marcii este esential in cazul in care cumparatorul este pus in situatia de a alege intre doua sau mai multe produse asemanatoare sau chiar identice. In aceste cazuri, marca este elementul suplimentar, care atasat produsului, va permite consumatorului sa deosebeasca si sa aleaga.

Marca tridimensionala este marca constituita din forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu.

Marcile tridimensionale spre deosebire de cele clasice sunt mai scumpe şi mai greu de inregistrat, dar ele se adreseaza atat simturilor vizuale, cat si, foarte important, celor tactile, deoarce protejeaza forma produsului. Astfel consumatorii produselor inregistrate 3D, prin contactul cu produsul respectiv, vor asocia subtil forma cu numele marcii.

Marca tridimensionala nu este o forma creata cu un scop estetic. Obiectivul ei este de a atrage o categorie de clienti in jurul unui produs caracterizat prin forma lui. Pentru a putea fi protejata prin marca, forma acestui produs trebuie sa fie distinctiva si nu trebuie sa fie impusa de natura sau de functia tehnica a produsului. De asemenea, forma nu trebuie sa confere o valoare substantiala  produsului, pentru ca atunci nu ar putea fi protejata printr-o marca.

La nivel national, marca se inregistreaza la OSIM, iar dreptul asupra marcii este dobandit si protejat potrivit reglementarilor legii 84/1998. La nivel european legislatiile nationale in materie de marci dobandite prin inregistrare sunt armonizate prin Directiva 89/104/CEE a Consiliului Europei.

O problema aparte a aparut dupa aderarea Romaniei la UE, pentru ca de atunci examinarea noutatii se face prin raportare la toate marcile UE extinse in tara noastra. Schimbul reciproc nu a functionat, in sensul ca marcile romanesti nu au fost extinse automat in UE, si au aparut astfel conflicte intre marcile nationale si cele inregistrate la nivelul Comunitatii Europene.

Cj.  George Achim

Sursa: OSIM, Legea 84/1998

Parerile de pe acest blog reprezinta viziunea Jurisdinamica.ro. Orice feedback din partea dvs. este binevenit aici sau pe avocat@jurisdinamica.ro

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: