Prima pagină > Drept procesual civil, Modificari legislative > Sedinta de Informare cu privire la mediere – o procedură prealabilă obligatorie începand cu anul 2013

Sedinta de Informare cu privire la mediere – o procedură prealabilă obligatorie începand cu anul 2013

Intr-o perioada in care reforma sistemului juridic din Romania este in plina desfasurare, nici Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator nu scapa nemodificata.

Astfel, prin Legea nr. 115/2012 care modifică si completeaza Legea nr. 192/2006,  intrata in vigoare la 1 octombrie 2012, se instituie obligatia partilor de a participa la sedinta de informare cu privire la mediere, organizata de un mediator autorizat.

Totodata, prin aceeasi lege de modificare, se enumera tipurile de litigii pentru care sedinta de informare este obligatorie.

Obligatia de a participa la sedinta de informare devine obligatorie abia dupa 6 luni de la publicarea legii  in Monitorul Oficial (deci incepand cu 9 ianuarie 2013), pe cand celelalte modificari au intrat deja in vigoare de la 1 octombrie 2012.

Desi intrata in vigoare, această lege nu va putea fi aplicabila in intregime intrucat  face trimitere la cateva articole din Noul Cod de Procedura Civila, a carui intrare in vigoare  a fost amanata pana la 1 februarie 2013. Prin urmare, se impune o rezolvare urgenta a acestor neconcordante.

In ceea ce priveste sedinta de informare, aceasta va deveni obligatorie, asa cum am spus, incepand cu 9 ianuarie 2013,  ca procedura prealabila introducerii unei actiuni in instanta. Astfel, partile vor trebui sa participe la o prima sedinta de mediere gratuita, in care mediatorul le va explica scopul si avantajele acestei proceduri. Dupa ce partile vor fi informate cu privire la toate aspectele, vor putea sa aleaga intre a urma procedura medierii si a-si rezolva diferendul sau a nu o urma si a se adresa instantei de judecata.

In cazul in care partile accepta medierea, mediatorul le va indruma, prin folosirea unor metode bazate pe comunicare si negociere, sa ajunga la o intelegere comuna. Rezultatul medierii va fi consemnat intr-un proces verbal semnat de parti si mediator, iar in situatia in care partile in conflict ajung la o intelegere, se poate redacta si un acord scris, care va cuprinde toate clauzele consimtite de acestea si care are valoarea unui inscris sub semnatura privata.

Daca una sau ambele parti nu accepta medierea, mediatorul va intocmi un proces verbal in care va consemna acest lucru. Procesul verbal va constitui dovada parcurgerii sedintei de informare obligatorie si va trebui depus la instanta de catre reclamant odata cu cererea de chemare in judecata.

In aceasta procedura, un rol deosebit de important il are mediatorul, care va trebui sa depuna toate eforturile pentru a invita ambele parti la aceasta sedinta de informare, si a le explica beneficiile medierii, incurajandu-le astfel sa recurga la solutionarea amiabila a litigiului.

Asa cum am precizat mai sus, potrivit noilor reglemantari, sedinta de informare privind medierea va fi obligatorie in  urmatoarele litigii:

– in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;

in materia dreptului familiei  – neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii;

in materia drepturilor reale  care privesc exclusive posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;

in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;

in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca.

in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de procedura civila;

in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul.

Av. Adriana Costache (fostă Bangălă)

Baroul Bucureşti

consilier juridic George Achim

Părerile de pe acest blog reprezintă viziunea Jurisdinamica.ro. Orice feedback din partea dvs. este binevenit aici sau pe avocat@jurisdinamica.ro

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: