Prima pagină > Proprietate intelectuala > Folosirea marcii si decaderea din dreptul la marca

Folosirea marcii si decaderea din dreptul la marca

Foarte putini dintre cei care inregistreaza o marca cunosc si faptul ca nefolosirea acesteia pe o anumita perioada duce la pierderea dreptului asupra marcii.

“Cum este posibila pierderea dreptului la marca, cata vreme am inregistrat-o si beneficiez de protectia legii?”

Destul de simplu… Ati inregistrat o marca, dar din varii motive, nu o folositi, o folositi foarte putin si ineficient, sau ii amanati folosirea efectiva. Si cum concurenta intotdeauna se uita in curtea vecinului, sa presupunem ca se gaseste cineva interesat de marca dvs.

Daca nefolosirea marcii s-a intins pe o perioada de 5 ani, persoana interesata poate introduce o actiune in instanta prin care sa ceara decaderea dvs. din dreptul la marca pentru motivul nefolosirii. Daca actiunea va fi admisa, OSIM va radia marca respectiva din Registrul Marcilor, devenind astfel disponibila si putand fi ulterior inregistrata de orice persoana interesata, mai putin de titularul marcii decazut din drepturi. Inregistrarea efectuata intr-o asemenea situatie se considera a fi facuta cu rea credinta.

Ce intelegem prin folosirea efectiva a marcii?

Intr-o decizie a Curtii de Apel Bucuresti se precizeaza ca in conditiile în care, de la data înregistrarii marcii si pana la introducerea cererii de decadere, titularul marcii a efectuat numai acte de comert izolate, cu caracter pregatitor, în scopul aplicarii ulterioare a marcii pe produse, nu se poate retine o utilizare efectiva a marcii pentru produsele pentru care a înregistrat-o. Faptul ca o alta persoana a constatat ca existenta marcii reprezinta un obstacol în înregistrarea propriei marci pentru produse identice sau similare si ca a intentat actiunea în decadere pentru eliminarea acestui obstacol, nu numai ca nu contravine legii, dar este tocmai remediul legal pentru situatia în care un titular înregistreaza o marca de baraj, pe care nu o foloseste efectiv în activitatea comerciala, dar care împiedica înregistrarea sau folosirea unui semn identic sau similar de catre alte persoane.

Marca de baraj este o notiune ce defineste situatia in care solicitantul inregistrarii, prin cererea sa, incearca sa ingreuneze sau sa interzica accesul pe piata a unui concurent despre care stie ca foloseste un semn identic sau asemanator pana la confuzie cu marca, fara sa-l fi inregistrat.

Asadar, folosirea efectiva a marcii are semnificatia unuei folosiri serioase, reale, si nu sub forma unor acte de comert intrerupte sau izolate. Aceasta constatare va ramane la aprecierea instantei investite cu solutionarea actiunii in decadere, care va avea in vedere, spre exemplu, volumul si frecventa comercializarii produselor ce poarta marca in cauza.

 

George Achim, consilier juridic

Părerile de pe acest blog reprezintă viziunea Jurisdinamica.ro. Orice feedback din partea dvs. este binevenit aici sau pe avocat@jurisdinamica.ro

 

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: