Prima pagină > Proprietate intelectuala > Marca vs. Numele comercial vs. Domeniul de Internet

Marca vs. Numele comercial vs. Domeniul de Internet

Asa cum precizam in articolul Revenire din 13 ianuarie 2015, prin aceste articole, doresc sa ma aplec mai mult asupra domeniului Proprietatii Intelectuale.

Pentru inceput, intrucat m-am intalnit in practica cu numeroase dileme ale clientilor, vreau sa aduc cateva precizari de termeni de specialitate si/sau distinctii intre acestia, pentru a nu se mai genera confuzie intre marca, numele comercial si/sau domeniul de internet, care au o denumire identica sau similara.

1. Marca – reprezinta acel semn distinctiv prin care produsele si/sau serviciile se diferentiaza intre ele.
Legea nr. 84/1998 republicata, privind marcile si indicatiile geografice, defineste marca ca fiind orice semn susceptibil de reprezentare grafica – cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau, culori, combinatii de culori, holograme, semnale sonore, precum si orice combinatie a acestora – cu conditia ca aceste semne sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi.
Asadar rolul marcii este acela de a contribui la identificarea si totodata la diferentierea unor produse fata de alte produse concurente din piata, cu conditia ca marca sa fie clara, expresiva, sa aiba un caracter distinctiv, sa fie atragatoare si usor de memorat si sa aiba o semnificatie legata de produsele pe care vrea sa le diferentieze intre ele, adica sa transmita cat mai fidel mesajul dorit.
Daca aceste conditii sunt respectate, marca indeplineste mai multe functii, cum ar fi: functia de identificare si de garantare a unui nivel calitativ constant, functia de concurenta, de personalizare, de reclama etc.
Marca poate fi de mai multe feluri: marca verbala, figurativa, combinata, tridimensionala, sonora.
Daca marca, astfel circumstantiata, este inregistrata la OSIM, ofera exclusivitate, intrand sub incidenta legii si fiind astfel protejata de Legea nr. 84/1998 republicata, privind marcile si indicatiile geografice.

2. Numele comercial – este denumirea sub care o persoana juridica ia fiinta si isi desfasoara activitatea.
Numele comercial nu trebuie confundat cu marca, chiar daca numele este identic sau similar cu marca.
Numele comercial se obtine cu caracter prealabil inregistrarii unei firme, de la Registrul Comertului, in urma verificarii disponibilitatii denumirii si contra unei taxe de verificare si acordare a denumirii.
Prin urmare, verificarea disponibilitatii denumirii este o conditie prealabila a infiintarii unei firme sub denumirea gasita disponibila.
In practica este posibil ca doua persoane distincte sa foloseasca aceeasi denumire, fie ca marca, fie ca nume comercial, in acest caz existand posibilitatea pentru fiecare parte de a actiona in justitie si a determina cealalta parte la incetarea folosirii in continuare a acelui nume: fie ca marca, fie ca nume comercial.
In instanta va castiga insa partea care dovedeste anterioritatea folosirii sau lipsa de identitate intre aceste nume, raportat la domeniul de activitate din CAEN si / sau clasa sub care este inregistrata marca la OSIM.
Pentru exemplificare, puteti accesa acest link.

3. Domeniul de Internet – este definit de WIPO ( Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale) ca fiind “forme usor de retinut de adrese de internet si care sunt folosite in mod uzual in scopul gasirii de sit-uri web”.
Inregistrarea unui nume de domeniu la ROTLD nu confera apartinatorului de domeniu, un drept legal exclusiv similar drepturilor de Proprietate Intelectuala, ci doar un simplu drept de folosire asupra denumirii respective.
In practica sunt situatii in care titularul unei marci nu poate achizitiona un domeniu de internet identic si/sau similar cu denumirea marcii, intrucat acesta apartine unei alte persoane fizice si/sau juridice, fara o legatura directa cu titularul marcii.
In atare situatie, ca si in cazul anterior expus, este posibil ca titularul marcii astfel prejudiciat sa ceara instantei desfiintarea sit-ului aflat pe internet si anularea inregistrarii numelui de domeniu.
Instanta va analiza, de la caz la caz, succesiunea evenimentelor, buna sau reaua – credinta la achizitionarea domeniului, cu atat mai mult cu cat, in astfel de situatii se are in vedere si natura juridica a relatiei dintre client si INCD – Registrul ROTLD.
Pentru exemplificare, puteti accesa acest link.

Prin urmare, marca, spre deosebire de numele comercial si domeniul de internet, se bucura de protectia oferita de Legea nr. 84/ 1998 republicata, oferind exclusivitate titularului ei, atat din punct de vedere geografic cat si din punct de vedere al continutului.

Av. Adriana Costache

Baroul Bucureşti

Părerile de pe acest blog reprezintă viziunea Jurisdinamica.ro. Orice feedback din partea dvs. este binevenit aici sau pe avocat@jurisdinamica.ro

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. 29 Ianuarie 2015 la 14:16

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: