Prima pagină > Proprietate intelectuala > Actiuni speculative cu nume de domenii

Actiuni speculative cu nume de domenii

Numele de domeniu este practic o adresa de internet sub forma unei secvente unice de caractere, urmata de o extensie, data in general de specificul site-ului web respectiv.

Inregistrarea domeniului se face de catre ICI (Institutul National pentru Cercetare – Dezvoltare in Informatica) in registrul RoTLD (Romania Top Level Domain).

Inregistrarea unui domeniu nu confera insa solicitantului un drept de proprietate similar drepturilor de proprietate intelectuala. Intrucat contractul care se incheie intre ICI si solicitant nu este o vanzare, acesta din urma dobandeste doar un simplu drept de folosinta a denumirii domeniului, contra unei taxe.

Inregistrarea unui domeniu nu trebuie sa indeplineasca anumite conditii sau criterii, astfel incat simpla disponibilitate a denumirii poate conferi solicitantului dreptul de folosinta. Cu alte cuvinte, daca domeniul de internet este disponibil, se poate inregistra fara probleme.

Aceasta facilitate a generat insa numeroase litigii, cele mai multe avand la baza actiuni speculative initiate cu rea credinta.

Spre exemplu, o speta celebra se refera la domeniul airfrance.ro, inregistrat in anul 2000 de catre o firma romaneasca. Ulterior inregistrarii, firma a incercat sa “forteze” compania Air France, care avea desigur nevoie de utilizarea unui asemenea domeniu in Romania, sa cumpere domeniul airfrance.ro. la un pret supraevaluat.

Aceasta intentie speculativa a firmei romanesti a determinat compania Air France sa solicite in instanta anularea domeniului de internet airfrance.ro, care evident purta denumirea unei marci inregistrate de larga notorietate. Instanta a dat castig de cauza companiei Air France, constatand existenta unei fapte ilicite, care a constat in achizitionarea domeniului airfrance.ro in scopuri speculative, firma romana parata actionand cu intentie prin blocarea numelui de domeniu litigios si fortarea reclamantei sa rascumpere domeniul.

De altfel, multe marci notorii, precum Coca Cola, Philips, Praktiker, Pizza Hut, Asirom s.a. au cazut prada unui astfel de “santaj”. Si indiferent ca litigiile au fost rezolvate prin arbitraj, mediere sau prin intermediul instantelor judecatoresti, marcile au avut castig de cauza.

George Achim, consilier juridic

Părerile de pe acest blog reprezintă viziunea Jurisdinamica.ro. Orice feedback din partea dvs. este binevenit aici sau pe avocat@jurisdinamica.ro

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un comentariu